Header Ads

Header ADS

Bisikan hati seorang guru...

Realiti yang biasa berlaku.. Dalam sedar atau tidak.. Guru-guru yang mengajar di peringkat awal dilupakan.. Yang dikenang hanyalah guru-guru yang mengajar ketika Tahun 6 sahaja di agungkan...
Maaf pd penulis.... Sy sekadar berkongsi krn perkara sebegini mmg realiti.... 😍 
Bukan hanya cikgu2 pra malah guru2 tahap 1 dan guru pemulihan. 
Dia memerhati dari jauh. Matanya tepat menyorot ke arah pentas. Satu demi satu nama murid-murid yang mendapat keputusan cemerlang dalam UPSR diumumkan. 
Tangannya tak henti-henti bertepuk dan bibirnya tidak henti tersenyum. Sesekali dia menyeka air matanya yang tumpah. Satu demi satu murid cemerlang UPSR turun pentas dan berjumpa guru-guru Tahun 6 mereka. Saling berpelukan dan saling mengucapkan terima kasih kepada guru Tahun 6 tu. Apabila sampai kepadanya, murid cemerlang berlalu dan terus mencari guru Thn 6 yg lain. Hatinya bungkam dan sayu. 

Sesekali ibu bapa murid Thn 6 cemerlang juga lalu lalang dihadapannya. Ada yg membawa hadiah, ada yg tersengih2 bangga. Mata meliar mencari guru Thn 6 yg mengajar anak mereka. Berpeluk dan beria2 mengucapkan terima kasih. Sekali lagi hatinya bungkam dan sayu. Kelibatnya di depan mata mereka umpama bayang2. Nmpk tapi tidak dipedulikan. 

Dia mendekati murid2 cemerlang Upsr dan menepuk bahu mereka. "Tahniah ya..cikgu bangga dgn awak..". Murid cemerlang hanya senyum meleret tanpa berkata apa2. 

Maka Dia terus berlalu dr situ. Menuju pantas ke kelasnya. Kelas yg jauh dr bangunan utama sek. Satu kawasan yg lengkap dgn kelas yg ceria dihiasi dan taman mainan mini. Di kelasnya telah menanti 25 murid keletah 6 thn.  
"Cikgu pergi mana?"
"Cikgu..td Ammar curi pensel saya"
"Cikgu.. Marsha x bagi pemadam"
"Cikgu.. td Siti menangis sbb Hamdan tolak dia"
"Cikgu..saya nk pergi tandas tapi Arsyad baling selipar kat tong sampah"
"Cikgu..cikgu..cikgu..."

Itulah peranannya setiap hari. Melayan dan mengajar anak2 yg zero kpd hero. Namun bila telah dewasa, dirinya tidak dipedulikan. Malah jika berselisih pun tidak diberi salam. 

Dia redha, dia sedar. Peranannya dilihat terlalu kecil utk diraikan. Apatah lagi utk diikhtiraf. Apa bukti sumbangannya kpd kemenjadian murid? Tiada kayu ukur utk menilai kejayaan itu.  
Namun di Tahun 6, jika ada walau satu A pun, guru itu sudah dinilai hebat dan berjaya. Apatah lagi jika 6A. 

Dari tangannyalah yg memegang tangan murid cemerlang tadi utk menulis dgn cara yg betul. Dari suaranya yg lunak lah yg mengajar huruf dan nombor. Dari sifat sabar dan kasih sayangnya dia melayan karenah anak2 6 tahun yg manja dan mahukan perhatian. Dia umpama ibu dan guru dlm satu masa. Dialah yg menabur ilmu dan membentuk sahsiah murid yg pertama sekali.

Tp setelah 6 thn.. Dia tidak lagi dipedulikan. Dia tidak lagi dipandang. Apatah lagi mendapat ucapan terima kasih atas jasanya dan yg rindukan pelukannya.

Tabahlah Guru Prasekolah. Redhalah atas segalanya. Halalkanlah ilmu pertamamu utk murid cemerlang tadi. Jika jasamu tidak dipandang di dunia, semoga pahalamu membawa ke syurga nan abadi...
p/s : bukan luahan hati ataicha ye.. luahan dan bisikan hati guru..

No comments

Powered by Blogger.