Header Ads

Header ADS

Gambang Trip...

Selesai sudah trip family Raja Petra dan Fatimah ke Gambang pada 06 April 2019 hingga 08 April 2019. Alhamdulillah kali ini agak lengkap semua hadir.

Perancangan awal sebenarnya nak ke Pulau Redang, tetapi memandangkan ramai yang kecik-kecik, aktiviti di Pulau rasanya tidak begitu sesuai buat masa ini. So tolak-tolak, Gambang laa pilihan yang sesuai.. So kami pilih seminggu lepas cuti sekolah untuk mengelakkan kesesakan untuk menjalani sebarang aktiviti..

So kali ini di organize oleh adik ipar Raja Faizah.. dia yang in charge semua, sekadar tolong carikan rumah homestay.. Iya laa kami ni datang ramai.. Lebih kurang 17 dewasa, 9 kanak-kanak yang bawah 8 tahun... so kalau nak sewa hotel tak berbaloi sangat... awal-awal dapat book sebuah banglo yang ada 6 bilik tidur.. tetapi ada clash booking, so kami book homestay lain.. sebuah semi-d... so oklaa kut.. sewa untuk 3 hari 2 malam sekitar 600+... jimat laa sket kos kan..

Seawal jam 10 pagi, kami semua dah sampai depan pintu Gambang Water & Safari Park Kuantan.. kami yang duk KL bertolak dari KL dalam jam 8 pagi.. Keluarga Mak Tam dan Keluarga Akak Melaka bertolak dari Jengka. Cuma perancangan lari sedikit, jadual yang kami refer Gambang Safari Park buka jam 11 pagi hanya masa cuti sekolah sahaja. Bukan cuti sekolah start jam 1 petang.. huhuhuhu.. nak check in homestay tak boleh lagi.. sebab ada orang yang check in belum keluar lagi. Tetapi nasib baik ada adik kepada adik ipar yang duduk situ.. So kami menumpang rehat kat rumah dia sementara menunggu Gambang Safari Park buka kan..

So dalam 12.45 tengah hari.. bergerak balik ke Pintu Gambang Safari Park.. dapat masuk.. kami pilih untuk naik.. Hari Sabtu kami pilih untuk pergi ke Gambang Safari Park dulu.. So kul 1 petang, kami masuk ke dalam, kena laa jalan sket dalam dalam 100 meter sebelum sampai check point pertama.. disini ada dua pilihan untuk naik tram untuk skip part explorer.. atau berjalan explorer.. sebab nak kejar naik tram untuk wild savannah... so bertolak la naik tram ke check point ke dua..

First trip Naik tram ke Section Wild Savannah agak pack juga.. dapat laa melihat binatang liar cuma semua binatang tu tengah sedap tidur, iya laa tengah panas, tengah hari plak.. sedap laa tidur bawah batu.. so lepas habis tour Wild Savannah.. kami stop kat check point ke dua yang kami naik untuk tour Wild Savannah tadi..

Sementara menunggu Predator Show yang akan start 2.15pm kami berjalan tengok haiwan2 dalam tu.. so kami pun solat dulu.. so sampai masanya.. kami gi laa tengok Predator Show, ini antara show yang patut korang tengok.. iya laa tengok cam mana binatang liar ni beraksi.. harimau memanjat untuk makan daging yang tinggi... singa beraksi.. harimau kencing.. hahaha untuk tanda tempat... iya laa masa tram tu tengok terbaring je kan..

so selesai Predator Show.. sepatutnya ada lagi 2 show.. tengok semua dah penat.. kami awalnya malas plak nak berjalan explorer.. dari check point ke 2 tu.. kami pusing explore Wild Savannah sekali lagi.. kali ni satu tram tu kami sekeluarga je.. havoc laa.. senang nak ambik gambar.. Sampai pening tukang bawa layan pening karenah kami sekeluarga.. maaf ye..

So lepas habis tour.. kami pun decide untuk balik, sebab budak-budak dah penat.. sambil-sambil untuk check in homestay..

ok, awal agak pening gak cari homestay.. kalau pakai waze akan jumpa.. kalau pakai google map memang tak jumpa.. sebab dua kereta sesat dalam taman Gambang Permai.. tengok tak kuar map nak ke homestay ni.. maybe baru siap kut.. sebab homestay ni pun nampak baru.. kami recommended kalau nak sewa homestay ni.. sebab fully complete.. pinggan mangkuk cantik.. nampak mewah...

petang kami rehat kat umah.. malam kul 7.30 malam kami gerak ke Gambang Safari Park untuk tengok 2 show... lupa nak bagitau.. ticket ni valid sehari.. korang boleh keluar dan masuk asalkan band tu tu tanggal..

so persembahan malam agak seronok gak.. lepas habis show kami gerak balik.. tapi ada laa yg kuar balik gi fun fair..

so esok pagi... ataicha dengan adik ipar gi cari kedai untuk beli bahan-bahan bbq cam ayam, sotong, ikan untuk diperap.. so far senang gak nak cari.. cuma kena keluar jauh sket laaa.. kedai runcit kat gambang permai tu buka separuh hari je..

so gotong royong pagi tu basuh ayam, ikan, sotong... dan diperap.. baru laa kami bergerak ke Gambang Waterpark yang start kul 11 pagi.. ok bercerita pasal Waterpark ni.. dicadangkan datang bukan cuti sekolah untuk mengelakkan kesesakan dalam waterpark ye.. yup tak sesak dan menyeronokkan.. so boleh la main dalam tu sepuas hati... so dalam ni makanan boleh tahan harganya.. yg berbaloi harganya mungkin pizza... tapi biasa laa standard mana-mana waterpark memang harga cam tu pun.. rasa masih murah berbanding dengan waterpark yang lain.. sini x boleh pakai cash.. so topup dulu kat band korang.. ok dalam kul 5 gak baru keluar balik homestay... malam siapkan tempat bbq.. homestay ni ada set bbq dan masih dara lagi... maafkan laa kami rasmikan dulu ye.. so malam.. makan lauk je..  nasi ada.. nanti tak habis plak lauk kang..

so far.. tengok masing-masing berpuas hati dengan family day kali ini... so next kemana pula??