Header Ads

Header ADS

Unit metric baru diperkenalkan ke murid Darjah 4 2020

Tahun hadapan kita kena tahu ada beberapa sukatan metrik baharu di dalam sukatan subjek Matematik Tahun 4. Apakah itu? hm (hektometer), dam (dekameter) dan dm (desimeter).

Katanya hm (hektometer) tak disenaraikan sebagai sukatan metriks baru. Ok, terjawab sebenarnya persoalan yang bermain di fikiran. Masa kecil dulu, hanya dengan mm (milimeter), cm (sentimeter), m (meter) dan km (kilometer) sahaja.

Dimana cara kiraannya seperti dibawah :

10 mm = 1 cm
100 cm = 1 m
1000 m = 1km
Itu sahaja yang diajar, so terjawab laa istilah-istilah ini yang berada di tengah-tengah. Dan ianya tidak perlu tahu.

Dan rasanya, hari ini baru ataicha dengar istilah-istilah ini. Maksudnya, istilah-istilah ini tidak famous atau popular laa kut. So bila bukan popular, buat apa ianya diperkenalkan? rasanya bila bukan menjadi satu sukatan yang selalu digunakan. hanya menambah beban kepada anak-anak sahaja.

Tetapi itulah, apa yang mampu kita halang. Anak-anak kita di sekolah seolah-olah dijadikan bahan ujikaji sahaja oleh orang-orang politik diatas sana. Kecelaruan dalam sistem pelajaran dah lama berlaku. Kesan dan impak yang terjadi tidak di analisis dengan sepatutnya. Tambahan pula perubahan politik berlaku memeningkan murid-murid dan ibu bapa.

Ataicha berharap Kementerian yang berkaitan memperjuangkan isu-isu yang sepatutnya. Bukan bersaing sesama bahagian / sektor untuk menunjukkan dasar

1 comment:

Powered by Blogger.