Header Ads

Header ADS

orang minyak di kampung laksamana...

rasanya ramai dah dengar cerita ni dari akhbar-akhbar kan... ataicha tak nak cerita pape.. korang leh baca artikel tersebut dan nilaikan erk...

risau tu memang ada.. tipu kalau tak risau kan... maklumlah berlaku di kawasan yang kita duduk.. namun ataicha berserah ke hadrat Ilahi... Semoga di lindungi Nya...

Orang minyak mengganas
IZWAN ROZLIN
December 28, 2011

GOMBAK – Gara-gara trauma akibat diganggu orang minyak, sebuah keluarga di Kampung Laksamana dekat sini terpaksa meninggalkan rumah mereka buat sementara waktu bermula Sabtu lalu.

Mangsa, Kamal Bahari Satar, 36, berkata, keputusan itu diambil selepas keluarga diganggu orang minyak selama lima hari berturut-turut.

“Adik ipar yang datang ke sini tidak tahan selepas diganggu oleh orang minyak yang muncul beberapa kali di dalam dan luar rumah,” katanya ketika ditemui semalam.

Anehnya kemunculan orang minyak itu hanya boleh dilihat oleh ahli keluarga perempuan sahaja.

Menurutnya, kejadian kemuncak berlaku awal pagi Sabtu lalu apabila orang minyak tersebut bertindak mengunci pintu rumah dari dalam sewaktu ahli keluarganya berada di dalam rumah.

“Apa yang pasti, lembaga itu yang bersembunyi di bawah meja makan dicucuk dengan buluh runcing oleh orang kampung dan terdapat kesan darah pada buluh tersebut. Makhluk itu kemudiannya masuk ke rumah sebelah dan kelibatnya disaksikan oleh isteri jiran saya sendiri,” katanya.

Menurutnya, turut ditemui kesan tapak tangan berminyak di tembok dan tapak kaki sewaktu kelibat itu muncul di luar rumah dan kesan ini ditemui oleh anggota polis sewaktu melakukan pemeriksaan.

Kamal Bahari berkata, adik iparnya yang dicalit minyak hitam oleh makhluk itu juga terpaksa dibawa menjalani rawatan alternatif selepas terdengar bunyi bisikan memanggilnya keluar dari rumah selepas itu.

“Syukur adik ipar saya kini sudah sembuh sepenuhnya daripada gangguan tersebut, namun keluarga masih trauma dengan keadaan itu terutama adik perempuan saya yang berumur 22 tahun,” katanya.

Loceng rumah ber
bunyi sendiri
Wartawan Sinar Harian
December 30, 2011

GOMBAK – Kejadian aneh yang menimpa tujuh buah rumah yang menjadi sasaran orang minyak ternyata membimbangkan.

Salah seorang mangsa yang juga penduduk Kampung Laksamana, Mohd Fariz Ali, 29 berkata dia sekeluarga ini kini ketakutan selepas loceng rumahnya sering berbunyi selepas jam 12.00 malam.

Menurutnya kejadian mula berlaku pada Jumaat lalu apabila loceng rumahnya berbunyi berturut–turut dalam tempoh 10 minit namun agak aneh apabila diperiksa tidak ada sesiapa di luar.

“Butang loceng terletak di dalam kawasan rumah berhampiran pintu masuk utama, kalau hendak tekan butang itu, orang itu perlu masuk ke dalam rumah tetapi bagaimana orang itu dapat masuk ke dalam dan tekan loceng sedangkan pagar utama berkunci,”katanya yang bekerja sebagai juruteknik.

Jelasnya kejadian aneh itu tidak berhenti setakat itu apabila kejadian pelik berlaku sekali lagi pada hari berikutnya seperti biasa bila diperiksa tiada sesiapa di luar dan pintu pagar berkunci.

“Terbaru kejadian yang berlaku pada jam 12 malam kelmarin apabila kami sekeluarga mendengar bunyi bising seperti barang jatuh dari atas siling dan disusuli bunyi seperti dahan pokok patah,”katanya.


Misteri bekas orang minyak

IZWAN ROZLIN
January 2, 2012

GOMBAK – Tiga bekas berisi minyak hitam dan satu botol minyak zaitun ditemui dalam sebuah rumah kosong di Jalan Laksamana 1/5.

Barangan tersebut ditemui susulan maklumat yang diterima unit rondaan penduduk mengenai satu lembaga yang melompat ke rumah tinggal berkenaan kira-kira jam 2.30 pagi semalam.

Penduduk, Norhan Shafiq, 22 berkata, dia memberanikan diri memasuki kawasan rumah kosong bagi membuat pemeriksaan sebelum terjumpa bekas minyak berkenaan.

“Saya jumpa bekas berwarna kuning di dalam tandas manakala dua lagi bekas minyak dan satu botol minyak zaitun ditemui di bilik utamanya,” katanya.

Sementara itu pemeriksaan lanjut turut menemui beberapa helai pakaian di dalam rumah tersebut.

Penduduk mensyaki rumah kosong tersebut menjadi lokasi sementara suspek menyembunyikan diri dan bertukar orang minyak

Bagaimanapun rondaan sehingga jam 6.00 pagi tidak menemui sebarang perkara pelik di sekitar kampung tersebut.


Penduduk guna benang, jaring cekup orang minyak

GOMBAK – Benang dan jaring bakal digunakan penduduk Kampung Laksama dalam misi menangkap lembaga didakwa orang minyak.

Pengamal perubatan alternatif, Kamal Abu Zaman penggunaan bahan-bahan itu adalah sebahagian ikhtiar memberkas pengamal ilmu hitam yang menyebabkan kampung itu huru-hara sejak dua minggu yang lalu.

Menurutnya benang dan jaring yang sudah dibacakan ayat suci al-Quran itu akan direntangkan lokasi yang disyaki menjadi laluan orang minyak.

“Apa yang kita buat ini adalah antara ikhtiar yang dipraktikkan sejak zaman Rasullah dan ianya berkesan untuk menumpaskan pembuat sihir dan ilmu hitam menggunakan beberapa surah utama ayat suci al-Quran.

“Insya-Allah bila makhluk itu terpijak atau terkena jaring ini, kuasanya sihirnya akan hilang dan dianya akan bertukar menjadi manusia biasa kembali dan ketika itu kita boleh menangkapnya,” katanya.

Menurutnya mereka yang terlibat dalam mengamalkan ilmu hitam itu sebenarnya disumpah dan mereka perlu menjadi orang minyak untuk memastikan ilmunya bertambah kuat.

“Saya yakin gangguan ini akan berakhir tidak lama lagi kerana kuasa Allah tidak mampu ditandingi oleh sesiapa kerana kita semua adalah sebahagian dari makhluk ciptaan-Nya,” katanya.


Gangguan berterusan

GOMBAK – Gangguan didakwa perbuatan orang minyak semakin menjadi-jadi.

Terbaru, sebuah rumah di Jalan Laksamana 2, di sini dipercayai diganggu makhluk berkenaan sejak dua malam berturut-turut.

Mangsa, Sahimah Ismail, 40, berkata, rumahnya mula diganggu sejak Selasa lalu dan kejadian disedari anak saudara dan abang iparnya yang tidur di ruang tamu.

“Mereka terjaga selepas terdengar bunyi tombol pintu sebelum diikuti dengan ketukan pada pintu rumah selama kurang seminit sebelum bunyi itu lenyap,” katanya mempunyai anak gadis berusia 19 tahun.

Menurutnya, menyedari gangguan itu, pemeriksaan dilakukan namun tidak ada sesiapa dikesan berada di kawasan luar rumah.

Gangguan tidak berhenti setakat itu dan pada malam Jumaat lalu seisi rumahnya terjaga selepas dikejutkan dengan kejadian tingkap cermin tiiba-tiba pecah.

“Bunyi kaca pecah itu mengejutkan semua orang malah sebelum itu tombol pintu itu turut dipulas beberapa kali,” katanya.


Rela bergilir adakan rondaan

GOMBAK – Anggota Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela) Kampung Laksamana dengan kerjasama Unit Amal Gombak akan mengadakan rondaan secara bergilir setiap malam bermula jam 1 pagi sehingga Subuh di kampung itu.

Ketuanya, Anuar Harun berkata pihaknya mengalu-alukan penyertaan orang kampung bagi menambah keanggotaan pasukan beruniform di kampung itu.

Menurutnya jika ramai yang menyertai rondaan secara bergilir dan bersistematik dapat diatur bagi memastikan tahap keselamatan kampung berada pada tahap yang terbaik.

“Platun di kampung ini meskipun masih baru ianya berperanan besar dan masalah terbaru di kampung ini ketika amat memerlukan penugasan anggota yang meronda berjalan kaki dan menunggang motosikal,” katanya.

Menurutnya terdapat 60 orang anggota Rela berdaftar di kampung itu dan jumlah itu diharap boleh bertambah dalam masa beberapa hari lagi.

“Anggota sebelum ini pernah menggagalkan cubaan memecah masuk rumah tahun lalu ,”katanya.

Orang minyak atas bumbung

Oleh: Izwan Rozlin
January 4, 2012

GOMBAK – Orang minyak sekali lagi dikesan muncul di atas bumbung salah sebuah rumah penduduk di Jalan Laksamana 1 jam 1.30 pagi, kelmarin.

Kelibat makhluk hitam bertubuh kurus itu disedari ketika rondaan jam 2 pagi.

Salah seorang anggota ronda mendakwa, makhluk itu dikesan cuba bersembunyi di celah bumbung setelah kehadirannya disedari.

“Saya menjerit, kelibat itu menunjukkan dirinya beberapa saat sebelum ghaib,” katanya.

Sementara itu, anggota Unit Amal, Mohd Rafiq Hamidullah, 34, berkata, anggota unit ronda yang bertugas sehingga jam 6.30 pagi kelmarin di Jalan Laksamana 1/5 juga terdengar bunyi nafas tercungap-cungap.

“Kami yakin makhluk itu mahu berubah kepada manusia semula kerana hari sudah siang namun ia lenyap tanpa dapat dikesan arah ia melarikan,” katanya.

Fenomena gangguan lembaga hitam didakwa sebagai orang minyak yang mula dikesan penduduk Kampung Laksamana di sini sejak 20 Disember tahun lalu kini berlarutan lebih dua minggu.

Pelbagai usaha dilakukan penduduk termasuk mengadakan solat hajat, menggunakan pendekatan agama dan meningkatkan rondaan dalam usaha menangkap dua lembaga didakwa orang minyak terbabit.

Sejak kes tercetus, Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) menerima tujuh laporan daripada penduduk mendakwa keluarga dan kediaman diganggu makhluk tersebut.

Kesemua laporan yang diterima membabitkan kediaman yang mempunyai penghuni anak dara.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Gombak, Asisten Komisioner Abdul Rahim Abdullah berkata, setakat ini terdapat satu laporan polis dibuat penduduk berhubung kes serangan orang minyak dan maklumat lanjut diperlukan bagi membantu pihak polis menjalankan siasatan.

Laluan orang minyak dipagar
WARTAWAN SINAR HARIAN
January 5, 2012

GOMBAK - Sudah 16 hari berlalu, namun serangan orang minyak di Kampung Laksamana, Batu Caves masih berterusan berlaku.

Pelbagai ikhtiar dibuat bagi mengatasi gangguan, bagaimanapun kejadian pelik terus berlaku terutama dalam tempoh waktu malam hingga ke pagi.

Kaedah untuk mengatasi masalah gangguan orang minyak diteruskan dan kelmarin, satu majlis tahlil khas diketuai Ustaz Kamaruzaman Abdul Rafar dilakukan di sebuah rumah di Jalan Laksamana 1.

Kamaruzaman hadir diiringi kira-kira 10 ahli persilatan­ memimpin bacaan tahlil dan doa selamat yang turut disertai penduduk.

Majlis yang diadakan tepat jam 10 malam itu diadakan bertujuan memohon petunjuk ALLAH bagi membantu elak daripada terus menjadi mangsa gangguan dua orang minyak yang mengganas di kampung itu.

Program yang berlangsung selama satu jam itu diakhiri dengan memagar seluruh kawasan Jalan Laksamana 1 manakala kawasan lain akan dilakukan secara berperingkat.

Kamaruzaman berkata, majlis bacaan ayat suci al-Quran yang diadakan merupakan salah satu cara untuk mematikan kuasa ilmu hitam orang minyak menggunakan benang.

“Apabila makhluk ini terpijak benang-benang yang sudah diwafakkan dengan ayat al-Quran, kuasanya akan hilang dan ianya akan menjadi manusia biasa semula, ketika itulah kita boleh menangkapnya,” katanya.

Kamaruzaman berkata, benang-benang itu diikat dipangkal pokok pisang dan laluan yang dipercayai sering menjadi lokasi orang minyak muncul.

“Kita cuba cara ini dahulu, mana tahu ianya berhasil untuk mengesan,” katanya.

Turut ‘dipagar’ pada malam itu ialah kawasan kabin usang yang sebelum ini terdapat tiga botol minyak hitam dan minyak zaitun.

Penduduk juga boleh mengelak daripada menjadi mangsa gangguan ini dengan memagar sendiri kawasan rumah masing-masing melalui bacaan 100 kali ayat kursi dari pintu pagar luar ke pintu utama, membaca al-Fatihah terus ke sudut kanan, surah al-Kafirun sambil membaca setiap empat penjuru rumah dengan 25 kali ayat kursi, al-Ikhlas, al-Kafirun dan diakhiri dengan surau al-Falaq.

Semalam, sekali lagi perkara pelik berlaku pada jam 4 pagi apabila batang pokok pisang yang sudah diikat dengan benang terkulai seolah-olah seperti baru dicantas.

Ustaz Kamaruzaman memberitahu, perkara yang tidak disengajakan itu berlaku apabila orang minyak itu terlanggar benang yang diikatkan di kawasan itu.

“Mungkin dia takut dikesan dan cuba melarikan diri menyebabkan pokok pisang yang menjadi tempatnya bersembunyi dilanggar,” katanya.

Difahamkan, satu lagi solat hajat akan digerakkan Surau al-Karimiah, Kampung Laksamana hari ini, seorang lagi ustaz akan dipanggil untuk membantu menyelesaikan isu orang minyak itu.

Pengsan selepas dirasuk orang minyak

Wartawan Sinar Harian
January 7, 2012

SELANGOR – Serangan orang minyak di Kampung Laksamana semakin menjadi-jadi dan kali ini sasarannya adalah sebuah rumah di Jalan 10.

Pada kejadian jam 1 pagi semalam, penghuni rumah itu terkejut selepas terdengar bunyi dentuman dan orang berjalan di atas bumbung.

Pemilik rumah, Hafiz Zainudin, 22, berkata, dia yang masih belum tidur ketika itu terkejut apabila terdengar jeritan adiknya sebelum mendengar bunyi orang berjalan di atas bumbung.

Menurutnya, bunyi yang didengari cukup jelas dan dia tidak berani keluar rumah kerana terlalu takut.

“Saya memeriksa bumbung rumah selepas itu dan mendapati atap bahagian luar rumah pecah.

“Sebelum ini atap rumah berada di dalam keadaan elok, tetapi selepas kejadian terdapat kerosakan yang berlaku,” katanya kepada Sinar Harian.

Sementara itu adiknya, Shahria Zainudin, 15, berkata, ketika kejadian dia sedang menggosok baju sekolahnya.

Jelasnya, bunyi dentuman itu sangat kuat membuatkan dia panik terutama selepas kampung ini kecoh dengan cerita orang minyak.

“Kejadian tersebut pertama kali berlaku sejak 10 tahun kami tinggal di kampung ini,” katanya.

Sementara itu, pada malam yang sama beberapa petunjuk lain turut diperoleh bagi mengesan mereka yang bertanggungjawab terhadap gangguan yang berlaku di kampung sejak dua minggu lalu.

Sinar Harian ke sebuah lagi rumah di Jalan Nakhoda Kanan bagi menemui seorang wanita Roshani Muda, 38, yang dirasuk oleh orang minyak terbabit.

Wanita itu memberitahu orang minyak tersebut tinggal di kediaman bertingkat di kawasan sama.

Dalam pada itu, beberapa penduduk cuba mengesan kedudukan rumah yang digambarkan wanita dan siasatan mengenainya kini dilakukan untuk memberkas individu berkenaan.


Dakwa hantu raya

GOMBAK - Pengamal perubatan alternatif, Pak Yob, 55, menegaskan makhluk yang mengganggu penduduk Kampung Laksamana sejak lebih dua minggu adalah hantu raya bukannya orang minyak.

Menurutnya, orang minyak lazimnya tidak memasuki tubuh sesiapa sebaliknya perkara itu hanya boleh dilakukan oleh hantu raya.

“Hantu raya ini adalah belaan manusia, apa yang perlu dibuat sekarang ialah kena kesan siapa yang membelanya,” katanya kepada Sinar Harian semalam.

Pak Yob berkata, berdasarkan pengalamannya, hantu raya boleh menghuru-harakan kawasan setempat sekiranya makhluk itu diarah berbuat demikian ataupun dia sudah tidak mempunyai tuan.

“Kalau hantu itu tidak mempunyai tuan, dia akan merayau-rayau di seluruh kampung,” katanya.

Tambahnya, berdasarkan gambaran, hantu raya itu berwarna hitam dan berbulu lebat.

Sementara itu, seorang warga emas mendakwa dia ternampak kelibat hitam di belakang rumahnya ketika sedang berjaga di luar rumah Isnin lalu.

Shamsudin Kassim, 63, berkata, dia terkejut selepas terdengar zink rumahnya berbunyi sebelum ternampak seperti kelibat hitam di celah pokok pisangnya.

“Ketika itu saya dan dua orang lagi rakan sedang berjaga dan kelibat itu ghaib dengan pantas,” katanya.

Menurutnya, dia hanya sempat melihat pelepah pisang bergoyang dengan ketara selama beberapa saat seolah-olahnya ia sengaja dibuat.

Ini adalah berita yang dipaparkan di akhbar... hmm... korang dah baca kan... so korangkan nilaikan sendiri...

No comments

Powered by Blogger.