Header Ads

Header ADS

tahniah buat Ezani Juara Master Chef yang pertama...


Biodata Doktor Ezani Farhana binti Md Monoto

Umur: 26
Asal: Kajang
Pekerjaan: Doktor Pergigian
Hidangan Kegemaran: Bermacam-macam
Lokasi Percutian Kegemaran:
Pulau dan Pantai
Masakan Kegemaran Untuk Dimasak:
Bermacam-macam
Pencuci Mulut Kegemaran:
Bermacam-macam
Sweet or Savoury:
Both
Chilli or Garlic:
Both


Doktor Ezani Farhana Md Monoto, Doktor Gigi muda yang berasal dari Kajang, Selangor telah dinobatkan sebagai Juara MasterChef Malaysia yang pertama. Ezani yang berusia 26 tahun ini telah menewaskan pencabar terdekatnya, Wahidan yang berusia 42 tahun dalam Santapan Penamat MasterChef Malaysia. Ezani membawa pulang sebuah trofi, wang tunai berjumlah RM100,000 dan peluang menerbitkan buku masakan sendiri.


Finalis MasterChef Malaysia iaitu Ezani dan Wahidan telah berentap dalam cabaran terakhir yang diadakan di dapur MasterChef Malaysia. Dalam cabaran ini, mereka dikehendaki menyediakan 3 hidangan untuk 40 tetamu yang terdiri daripada chef-chef professional dan chef-chef selebriti yang pernah hadir ke dapur MasterChef Malaysia.


Dalam cabaran ini juga, mereka dikejutkan dengan kehadiran 18 peserta MasterChef Malaysia yang telah tersingkir sebelum ini untuk membatu Wahidan dan Ezani. Tetapi bukan semua dapat membantu mereka, hanya 10 peserta sahaja akan dipilih oleh Wahidan dan Ezani iaitu 5 orang bagi setiap finalis untuk membantu.


Wahidan telah memilih Amita, Zamir, Danial, Deena dan Shahriah manakala Ezani memilih Brian, Felix, Ary, Azilah dan Imelda. Pembantu-pembantu ini hanya boleh melakukan tugas yang diarahkan oleh Ezani dan Wahidan dan tidak boleh membantu dalam pembikinan menu. Pembantu akan dikeluarkan sekiranya melanggar syarat ini.


Sebelum cabaran bermula, 15 minit telah diberikan kepada finalis untuk meneliti bahan yang terdapat di pantri dan 30 minit pula diberi untuk menyediakan menu untuk 40 tetamu ini. Wahidan telah memilih untuk menyediakan Udang dan Kekapis Diperap dengan Citrus sebagai pembuka selera, Ikan Merah Dengan Sos Bunga Kantan sebagai hidangan utama dan Fillo Kastard Krim Bersama Buahan Beri sebagai pemanis mulut manakala Ezani menyediakan Salad Nusantara Dengan Kekapis sebagai pembuka selera, Cutlet Bebiri Dengan Medley Sayur-Sayuran sebagai hidangan utama dan Kek Ubi Bit Berempah sebagai pemanis mulut.


3 jam diberikan kepada finalis untuk menyediakan kesemua hidangan yang telah dirancang. Segala kemahiran yang telah dipelajari sepanjang MasterChef Malaysia perlu digunakan sebaiknya untuk melaksanakan tugasan terakhir ini. Setiap chef yang merasa setiap hidangan perlu memberikan markah yang akan menentukan pemenang cabaran ini.


Sebelum Ezani diumumkan sebagai pemanang, satu sesi yang mengimbas kembali suka duka sepanjang perjalanan kesemua peserta MasterChef Malaysia diadakan. Ada yang ketawa dan tidak kurang pula yang menangis. Satu lagi kejutan diberikan apabila ahli keluarga Ezani dan Wahidan dibawa masuk ke dapur MasterChef Malaysia untuk sama-sama meraikan kedua-dua finalis.


Tahniah sekali lagi kepada Ezani atas kejayaan menjadi Juara MasterChef Malaysia yang pertama. Sudah pasti Ezani akan menjadi sumber inspirasi kepada sesiapa sahaja yang ingin menyertai MasterChef Malaysia musim akan datang. Tahniah juga kepada Wahidan yang berjaya mengangkat dirinya sebaris dengan tukang masak terkemuka di Malaysia.

No comments

Powered by Blogger.