Thursday, August 12, 2010

Adakah kamu lebih kurang gini?

Salam 2 Ramadhan... so semalam dah cukup sehari kita berjaya menunaikan ibadat puasa dengan jayanya.. ada kat sini kantoi x puasa ke?.. jangan tinggal kalau tiada sebab yang membolehkan anda tidak berpuasa tau.. x baik....

Terpandang picture kat atas nie.. ataicha ingin mengucapkan Selamat Berbuka Puasa untuk petang nanti.. lebih kurang kul 7 lbh... masing2 dah tak sabar nak menjamu selera kan?.. cuma harap2 takde la bernafsu macam lelaki kat atas tu.. takut plak tengok.. baru 12 jam berpuasa.. ni gaya cam seminggu tak makan je...

Sekadar berkongsi... selama setahun perut kita ni x berhenti2 berkerja... so di bulan puasa ni.. perut kita dapat berehat sedikit.. badan kita ni seolah macam mesin gak... tak boleh la nak jalan 24 jam je.. ada masa kena rehat gak.. so ketibaan puasa ni seolah memberi peluang untuk perut kita berehat.. kita nak hidup lama kan... so puasa laa... ni puasa yang wajib... bukan sunat...

tapi kalau berpuasa pun .. kalau gaya makan cam gambar atas tu... ataicha rasa sama gak... cam x rehat perut korang menjana makanan tue.. :p

di bulan puasa sedar atau tidak korang sebenarnya telah mencuba atau menghayati kehidupan orang susah.... korang leh bayangkan tak orang2 miskin di luar sana.. yang sukar untuk mendapat sekurang2 sesuap nasi?.. so far kelaparan yang diaorang derita atleast dapat korang rasai.. so jangan la lupa nak bayar zakat fitrah nanti.. walaupun nilai nya x la mahal tapi sekurang2nya korang membantu dan zakat fitrah adalah salah satu rukun islam ye kawan2.. so dalam bulan ramadhan ni korang dah mempratikkan 4 dari Rukun Islam...

soalan cepu mas kat sini.. korang ingat tak Rukun Islam?..

Kalau ingat-ingat lupa, ataicha nak kongsi la erk...

Yang pertama, mengucap 2 kalimah syahadah.... yang ni selalu korang sebut dalam sedar atau tidak.. paling kurang 9 kali sehari... iaitu semasa korang solat... kalau tak solat tu lain cerita la erk...

Yang kedua... solat 5 waktu... ni dah sah2 tiang agama.. yang wajib.. kalau korang tinggal maknanya korang dah merobohkan agama... so fikir2kan...

Yang ketiga.. berpuasa di bulan Ramadhan... so korang dah menunaikan salah satu rukun Islam kan?..
" Wahai orang-orang yang beriman, telah diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas umat-umat yang sebelum kamu, semoga kamu menjadi orang-orang yang bertaqwa. " - (Surah Al-Baqarah: 183)[3]

Yang Keempat...Membayar zakat... so di bulan ini korang akan melaksanakan ibadat ini dengan membayar zakar fitrah....

Yang kelima...Menunaikan haji di Mekah jika mampu....

so nampak tak sepanjang bulan ramadhan ini... anda semua dah melaksanakan hampir kesemua ibadat yang menjadi rukun Islam... yang tak dapat korang laksanakan di bulan2 lain...

pahala dan ganjaran yang diberikan dibulan ini diganda2 kan... so rebut2 kan membuat ibadah2 sunat dan yang wajib jangan tinggalkan.... semoga kita diizinkan bertemu dengan malam lailatulqadar yang dimana pada malam tersebut ganjaran dia lebih baik dari 1000 bul

1 comment:

  1. mudah2an kita insan yg terpilih utk bertemu malam Lailatulqadar..insyaAllah...marilah kita berusaha kearahnya dgn hati yg ikhlas.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails
Daisypath Anniversary tickers

Doa-doakan agar hubungan ataicha dan mrs.ataicha berkekalan untuk selama-lamanya....

Mrs. Ataicha

Daisypath Happy Birthday tickers

Haziq Naufal

Daisypath Happy Birthday tickers

Keisha Zara

Daisypath Happy Birthday tickers